دانشگاه فردوسی مشهد

  • ۷۹۲

دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان سومین دانشگاه ایران از نظر قدمت در سال 1328 در شهر مقدس مشهد تاسیس گردید.
در سال 1334 با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدا به الهیات تغییر نام یافت ) دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال 1353 به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد .
ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد که پس از تغییردر برخی واحدهاو تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان ، دانشکده  علوم ورزشی ، دانشکده علوم ریاضی ،  پژوهشکده علوم گیاهی ، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی ، کالج دانشگاه ، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست ،و دانشکده معماری و شهرسازی ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود.

دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان بزرگترین دانشگاه شرق کشور، هم اینک از وجود بیش از 800 عضو هیأت علمی متخصص و پرتلاش برخوردار است. در حال حاضر تعداد بیش از 25000 دانشجو در مقاطع  در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل می باشند که از این تعداد بیش از 2000 دانشجوی بین المللی را شامل می شود.

این دانشگاه از پردیسی بسیار وسیع، زیبا و سرسبز برخوردار بوده و بیش از یک دهه است که به عنوان دانشگاه سبز در جهت حفظ محیط زیست تلاش می کند.

رتبه نخست فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های کشور، رتبه نخست در جشنواره نشریات دانشجویی، رتبه نخست در فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی، رتبه نخست دوازدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر سراسر کشور، رتبه‌های برتر در المپیادهای علمی ملی و بین‌المللی از جمله شیمی و ریاضی، رتبه سوم جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات، رتبه دوم وبگاه دانشگاه در میان دانشگاه‌های وزارت علوم در رتبه‌بندی جهانی وبومتریک وحضور در میان دانشگاه‌های برتر کشور در رتبه‌بندی موضوعی نظام QS بخشی ازافتخارات این دانشگاه محسوب می گردد.همچنین طی دوسال اخیر این دانشگاه با تمرکز بر دیپلماسی علمی، توانسته رتبه اول در زمینه تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین المللی را در بین دانشگاه های کشور کسب نماید.

از جمله خدمات منحصر به فرد این دانشگاه در منطقه شمال شرق می توان ارزیابی و صدور تاییدیه علمی اختراع ، ارائه خدمات آزمایشگاهی به عنوان دبیر شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا) در شرق کشور و عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، ارائه خدمات تخصصی امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آزمایشگاه آپا، ارائه خدمات مرکز محاسبات سنگین، ارائه خدمات آزمایشگاه فناوری وب، ارائه خدمات آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات IP-IPBX، طراحی و پشتیبانی سامانه‌های کاربردی دانشگاهی و برگزاری دوره‌های آموزش عالی آزاد برای مدیران ارشد و دیگر صاحبان صنعت و خدمات در کالج دانشگاه و کلینیک حقوق دانشگاه و کلینیک دامپزشکی دانشگاه را نام برد.

مدیریت هیات نظارت و ارزیابی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خراسان رضوی، نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در استان، دبیرخانه هیات امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی شرق کشور، دبیرخانه کمیسیون پژوهش وفناوری استان و دبیرخانه منطقه 9 در حوزه های ورزش، آموزش، پژوهش و فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌های کشور، دبیر خانه هیأت جذب استانی و دبیرخانه شبکه دانشگاه های خراسان رضوی از جمله نقش های دیگر دانشگاه در منطقه بوده که همراه با رسالت اصلی خود، به عنوان یک دانشگاه مادر عهده دار آن است.

دانشگاه فردوسی مشهد در نظر دارد در افق چشم انداز 10ساله خود در سال 1400 یکی از دو دانشگاه برتر جامع کشور در تولید علم، نظریه ‌پردازی و توسعه فناوری، برخوردار از جایگاه معتبر در بین 10 دانشگاه اول جهان اسلام و در شمار 500 دانشگاه ممتاز جهان  قرار گیرد.

برخوردادی از امکانات آموزشی، پژوهشی، کتابخانه ‏ای، ورزشی و فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در شرق کشور به گونه ای است که برای دانش آموزان عزیزی که علاقمند به تحصیل توأم با تهذیب اخلاق در یک دانشگاه معتبر هستند و اهل ورزش و فعالیت های اجتماعی سازنده نیز می باشند دانشگاه فردوسی مشهد قویأ قابل توصیه می باشد.






https://www.um.ac.ir/

ارتباط با ما

  • 051-38805443
  • مرکز فناوری‌های نوین دانشگاه فردوسی مشهد
  • geranesh.acc@gmail.com
  • دفتر تهران: 54935-021
  • دفتر تهران: خیابان نلسون ماندلا (جردن) بعد از بلوار میرداماد بن‌بست قبادیان شرقی پلاک 15 واحد 6